Onze Renova classic modellen
HET IS EEN KLASSIEK VERHAAL
Treed binnen in een wereld vol passie en emotie. Een wereld vol met geschiedenis, klassiekers en M power. Welkom in de wereld van Renova Classics! Hier ontdekt u alles over de BMW classic modellen, waar wij een uitgebreide collectie van hebben.
In 1928 werd BMW een autofabrikant door het bedrijf Fahrzeugfabrik Eisenach te kopen. Tot het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werden alle BMW-auto’s gemaakt in deze fabriek. De eerste kleine BMW-auto werd in 1929 gebouwd onder licentie van de Austin Motor Company, maar werd in 1932 vervangen door een eigen ontwerp van het bedrijf.
De allereerste naoorlogse auto werd in 1951 door BMW op de markt gebracht, de BMW 501. Een grote Sedan die plaats bood aan zes personen. De BMW 501 werd aangedreven door een zescilindermotor, die voor de oorlog op de BMW 326 werd gebruikt. Het jaar 1961 maakte BMW een doorbraak met een nieuw gelanceerde auto, de BMW 1500. Na de BMW 501 werden talloze modellen op de markt gebracht. Op deze pagina ziet u de klassieke modellen uit onze collectie. U kunt onze classics aanschouwen bij onze vestigingen.

BMW M1 E26
Als pronkstuk van de Renova classic collectie beginnen we met de BMW M1. De M1 was een bijzonder project voor BMW. Het was BMW’s eerste en tot dusver enige middenmoter productie-auto die tussen 1979 en 1981 werd geproduceerd. Dit beschrijft ook precies de naam M1 voor dit unieke model, ‘mid-engine auto eerste type’. De voorloper van de M1 is de BMW Turbo met vleugeldeuren. Deze auto had ook een midden motor en opklapkoplampen. De M1 werd echter geleverd met een zes cilinder motor van de M30. Met deze sportauto wilde BMW de doelgroep bereiken die normaliter voor een Ferrari of Austin Martin zou kiezen. BMW had hierbij de ambitie om binnen twee jaar 400 stuks van de straatversie op de markt te brengen.

Van origine was de M1 gebouwd als raceauto om deel te nemen aan de Group 4 race. Jochen Neerpasch had het idee om de M1 mee te laten doen als fabrieksteam aan het World Sportscar Championship seizoen in 1979. Wegens de prestige van de auto werd er gedacht aan een autosportklasse met alleen BMW M1-modellen aan de start, genaamd Procar Championship. Om de interesse te wekken van coureurs benaderde Neerpash de hoofdverantwoordelijke bij March Engineering, Max Mosley. Mosley benutte zijn positie als lid van de Formula One Constructors Association om andere Formule 1 constructeurs te overtuigen om de coureurs van de teams mee te laten doen aan het kampioenschap. Hierdoor zijn de Procar Championship races gehouden in het haar 1979 en 1980 tijdens de Formule 1 Grand Prix in Europa met de weerzinwekkende BMW M1.



BMW 1M E82
De BMW 1 Serie M Coupé is de krachtigste versie van de 1 series. Deze 1 Serie werd voor het eerst gepresenteerd op 10 december in 2010. De letter M staat symbool voor een uitstekende vermogensafgifte met uiterst dynamische rijeigenschappen. In deze BMW is de technologie van high performance auto’s gecombineerd met de wendbaarheid en lichtheid van een compact model om een geheel nieuw gevoel van sportief rijplezier te creëren. De BMW is gebaseerd op de BMW E82 135i met een achteras als de E92 M3, evenals de remmen en het differentieel. Het exterieur bestaat uit onder andere verbrede wielkassen en een unieke voor- en achterbumper voor zijn soort.




BMW M3 E30

De allereerste BMW M3 is gebaseerd op de E30 3-Serie van 1986. Een merkwaardig kenmerk van de M3 E30 is zijn raceachtergrond, niet alleen met BMW zelf maar ook met race en rally teams. De M3 E30 is niet te missen vanwege de uitgeklopte spatborden, de voor- en achterspoilers en het hoger gelegde kofferdeksel met schuiner geplaatste achterruit.
Het interieur is uitgerust met Recaro-sportstoelen en de instrumenten hebben roodgekleurde naalden. Vanaf 1989 beschikt de M3 over 215 schone pk’s. De M3 is meteen een goede basis voor homologatie in de diverse raceklasses, en daardoor zeer succesvol op de internationele circuits: de titel in de Duitse DTM-serie wordt diverse keren in de wacht gesleept en de M3 wordt ook de eerste wereldkampioen bij de toerwagens. Van de M3 E30 worden inclusief de gelimiteerde series in totaal 18.392 exemplaren gebouwd.



BMW M3 GT Coupé E36
Dit is de opvolger van de legendarische E30 M3 en werd voor het eerst aan grote publiek getoond tijdens de Autosalon van Parijs in 1992. In eerste instantie kreeg de E36 M3 een 3.0 liter zes-in-lijn motor die 286 pk leverde, later werd er een 3.2 liter geplaatst met 321pk. Vergeleken met zijn voorganger was de E36 zwaarder en daardoor minder speels, in de ogen van de puristen was het karakter dat de eerste M3 zo aantrekkelijk maakte verdwenen. Dat weerhield kopers er niet van om een exemplaar te bestellen, het werd een groot succes voor het Beierse merk. In 1998 liep het laatste exemplaar van de band.

Specificaties
Bouwjaar 1996
Vermogen 217 kW (295 pk)
Cilinders 6
Cilinderinhoud 2990 cc
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0 naar 100 km/h in 6.0 seconden
Productieperiode 1995
Exemplaren 356



BMW M3 CSL E46
De standaard E46 M had 343 pk, maar de M3 CSL heeft 17 pk meer. Men begon met het verwijderen van isolatiematerialen, navigatie, airco en radio. De laatste twee konden alsnog gemonteerd worden overigens en dat werd door veel klanten ook gedaan. Naast deze modificaties werden de elektrisch bedienbare stoelen vervangen door simpeler exemplaren zonder elektronica. Ook werd er gewicht bespaard met onder meer een dunnere achterruit en een aantal carrosseriedelen die gemaakt waren van Carbon Fiber Reinforced Polymer.
Het dak is bovendien vervangen door een koolstofvezel exemplaar. Het onderstel is flink aangepast en ook de stuurinrichting is geoptimaliseerd ten opzichte van de reguliere M3. De remmen zijn ook een maatje volwassener, voor extra stopkracht. Ook waren er speciale 19 inch BBS wielen met semi-slicks voor de CSL, maar indien gewenst kon je ook de standaard M3-velgen en -banden krijgen die wat beter geschikt waren voor regulier gebruik. Tot slot was er een speciale “M Track mode” voor het DSC, waardoor je dichter bij de grenzen van de aanwezige grip kan komen voordat de elektronica ingrijpen.
Dankzij de aangepaste bodykit zou er volgens BMW 50% meer downforce aanwezig zijn op hogere snelheden. Meest herkenbaar is de achterklep die bij de CSL een geïntegreerde spoiler heeft voor meer downforce. In het interieur is er ook een hoop gewijzigd, voornamelijk door veel carbon te gebruiken in plaats van de standaard materialen. Meest in het oog springend zijn het met alcantara beklede stuurwiel en de sportkuipen. Al deze aanpassingen zorgen ervoor dat je in 4,9 seconden naar de honderd kunt sprinten.




BMW M5 TOURING E61
In geen enkele auto werd je zo snel en comfortabel vervoerd in de jaren 2007 tot 2010. De BMW M5 Touring E61 heeft gezorgd voor een revolutie in de wereld van stationwagens met hi-tech en hoge prestaties. De BMW had een hoogtoerige V10-motor en een design dat gekenmerkt werd door understatement.
Op het gebied van techniek komt de Touring overeen met de Sedan. Het uiterlijk van de M5 Touring is relatief weinig aangepast ten opzichte van de gewone 5-serie Touring. De voorzijde is wel agressiever vormgegeven met een andere voorbumper met geïntegreerde spoiler en grote koelopeningen. De motorkap daarentegen heeft geen powerdome of extra ventilatiesleuven zoals een M3 die wel heeft. Aan de achterkant is ook meteen te zien dat het om een M gaat door de vier ronde uitlaten. De zijkanten van de auto zijn weer relatief ingetogen. In de voorspatborden zijn uiteraard de kenmerkende ‘kieuwen’ opgenomen, voorzien van een M embleem. De 19 inch velgen zijn speciaal ontworpen voor de M5 en hebben vijf dubbele spaken.
Specificaties
Bouwjaar 2010
Vermogen 373 kW (507 pk)
Cilinders 10
Cilinderinhoud 4999 cc
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0 naar 100 km/h in 4.8 seconden
Productieperiode 2007 2010

BMW 635CSI E24

De E24 is het eerste 6-serie model. Hij volgde in augustus 1976 de BMW E9 coupé (CS, CSi en CSL) op. De 630CS en de 633CSi waren de twee types die men bij de lancering kon verkrijgen. In 1978 kwam er een krachterige variant op de markt, de 635CSi. In 1982 kreeg de E24 een update. Veel oude onderdelen werden vervangen door onderdelen uit de nieuwe E28 5-serie. Ook verscheen er een sportievere versie: de M635CSi. Hij heeft dezelfde 24 kleppen motor als die in de BMW M1.
Deze originele Nederlandse BMW 635CSi is in 1986 door BMW Renova verkocht en afgeleverd aan een toenmalige klant, nu jaren later is de BMW weer terug bij Renova.



BMW Z1
De BMW Z1 werd in 1986 ontworpen door Harm Lagaay, de Z1 werd in 1987 gepresenteerd. Tussen 1989 en 1991 zijn er 8.000 exemplaren geproduceerd, meer dan driekwart hiervan werd verkocht op de eigen markt. De meest opvallende aan deze BMW zijn de deuren, die in de carrosserie kunnen wegzakken. De carrosserie bestaat uit volledig Thermoplast, door Gerneral Electric in koetswerkpanelen gegoten. De BMW Z1 was toen der tijd de eerste auto ter wereld die met standaard banden 1g in de bochten kon halen, dit kwam door de motorkap in omgekeerd vleugelprofiel en de dwarsgeplaatste uitlaat die ook een omgekeerd vleugelprofiel had.
Specificaties
Bouwjaar 1990
Vermogen 125 kW (170 pk)
Cilinders 6
Cilinderinhoud 2494 cc
Topsnelheid 225 km/h
Acceleratie 0 naar 100 km/h in 7.9 seconden
Productieperiode 1989 tot 1991
Exemplaren 8.000




BMW M COUPÉ E36/8
De BMW Z3 kwam in 1996 als roadster op de markt, in 1998 volgde de coupé uitvoering. De BMW Z3 Roadster kwam in 1996 op de markt en kon uitgerust worden met een viercilinder 1.8i met een vermogen van 115 pk of een 1.9i met 140 pk. In 1997 kwam een zescilinder 2.8i met 192 pk, en een M-versie met 3.2 zescilindermotor die 321 pk leverde en de Z3 Roadster in 5,4 seconden van stilstand naar 100 km/u bracht. Het jaar 1999 bracht een verbeterde motor: de 1.8 leverde nu 118 pk en de 2.8i leverde 193 pk; er kwam een instap-zescilinder 2.0i met 150 pk. In 2000 werden de 1.8 en de 1.9 samengenomen als een 1.9 met 118 pk, de 2.0 werd een 2.2 met 170 pk en er werd een 3.0-versie toegevoegd met een 231 pk motor. Last but not least, kwam in 2001 een volgende M-versie. Het model had nu een motor die 325 pk leverde, en deed er een tiende seconde minder over om de 100 km/u te bereiken. De coupé werd in 2002 uit productie genomen, en de roadster in 2003; beide werden door de Z4 opgevolgd.

Specificaties
Bouwjaar 2002
Vermogen 239 kW (325 pk)
Cilinders 6
Cilinderinhoud 3246 cc
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0 naar 100 km/h in 5.3 seconden
Productieperiode 1988 2002
Exemplaren 6.291



BMW M ROADSTER E36/7
In 1996 kwam BMW voor het eerst na de Z1 weer met een ‘Z’-model op de proppen. Er werd gebruik gemaakt van het platform van de E36-generatie van de 3 Serie. Het werd een leuke, toegankelijke cabriolet met een sportief karakter. Maar waar de 3 Serie een topmodel had, was deze er van de Z3 nog niet. Daar bracht BMW in 1997 verandering in door de befaamde S50B32 zescilinder onder de lange motorkap van de Roadster te plaatsen. Ook kreeg de auto een limited slip differentieel, werd de sporing achter een stuk breder en monteerde BMW grotere remmen die afkomstig waren van de E36 M3. Het enige dat niet van de M3 kwam is de versnellingsbak. De zesbak paste namelijk niet, waardoor alle M Roadsters een handgeschakelde vijfversnellingsbak van ZF hebben gekregen.
Het uiterlijk van de ‘M Roadster’, zoals de auto officieel heet, werd absoluut niet vergeten. Een aangepaste voorbumper geeft de tweezitter een sportievere aanblik, maar het grootste verschil is aan de achterkant te zien. Doordat de sporing van de auto achter een stuk breder is geworden heeft de M Roadster significant bredere heupen dan een normale Z3. De opnieuw vormgegeven achterbumper, specifiek voor de M-uitvoering, biedt plaats aan vier opvallende uitlaateindstukken. Combineer dit met de brede vijfspaaks velgen – ook uniek voor de M – en het mag duidelijk zijn dat dit hét topmodel van de Z3 reeks is. Ondanks dat de auto eigenlijk niet eens Z3 heet! Uniek is de auto absoluut, want met slechts 5070 geproduceerde exemplaren is een M Roadster zeker geen sportwagen die je vaak tegen zal komen.

BMW Z8 E52
De BMW Z8 is een tweedeurs roadster met een sportieve doch nostalgische uitstraling. Er zijn namelijk nog geen 6000 stuks van deze blikvanger geproduceerd. De wagen vertoont veel gelijkenissen met de BMW 507 uit de jaren 50: onder andere een V8-motor, gemaakt uit aluminium en een langgerekte neus. Overigens heb je de BMW Z8 vast wel eens gezien in de James Bond Film ‘The world is not enough’.
De BMW Z8 is na de stop van de productie onderhanden genomen door Alpina: De BMW Alpina Roadster V8 Limited Edition. Van deze uitvoering zijn er tussen juni 2002 en oktober 2003 maar liefst 555 exemplaren uit de fabriek gerold. De BMW Alpina kreeg de door BMW geleverde M62 4,8 liter V8 motor, deze levert een mooie 280kW (381 pk) op. De Alpina V8 Roadster was ook uitgerust met de 5-traps BMW Steptronic automatische transmissie. Het maximumkoppel van de machtige 4.837 cc 8-cilinder benzinemotor bereikte 520 Nm.


